Należy wiedzieć, że ścieżki i drogi wykonane z dużych płyt wyglądają bardzo elegancko i współcześnie. Najlepiej się prezentują wokół nowoczesnych domów, w otoczeniu minimalistycznych kompozycji ogrodowych. Nierzadko są łączone ze żwirem oraz układane również na tarasie.
Obecnie do wyboru mamy płyty wykonane z:
A). Betonu – są to najczęściej dziś stosowane płyty. Różnorodność barw, faktur i sposobów wykończenia powierzchni jest ogromna, podobnie jak w przypadku mniejszych elementów brukowych. Modne są płyty z surowego betonu, możemy też kupić takie, które wiernie naśladują drewniane deski, stare podkłady kolejowe, plastry drewna, płyty ciętego piaskowca. Kształtki wielkoformatowe mają postać kwadratów o bokach od 50 x 50 cm do 100 x 100 cm lub różnej wielkości prostokątów, z których największe osiągają wymiary 100 x 75 cm czy 160 x 20 cm, ale bywają też nieregularnie. Ich grubość mieści się w przedziale 4-16 cm. Należy wiedzieć, że do utwardzania ścieżek stosuje się płyty 4-8-centymetrowe, na podjazdy 8-10-centymetrowe, a najgrubsze przeznaczone są na nawierzchnie wytrzymujące nacisk samochodów ciężarowych.
Wejdź również na www.robocizna.pl, żeby sprawdzić więcej fachowych porad z zakresu budownictwa.
B). Gresu – są to płyty przeznaczone do utwardzania nawierzchni wokół domu, odporne na mróz, uderzenia i zginanie. Wytrzymują duży nacisk, nie ścierają się, nie pękają, nie są też śliskie. Z reguły mają dyskretne, ziemiste, beżowe oraz szare barwy. Mogą wiernie imitować kamień (na przykład trawertyn, granit, piaskowiec), deski lub beton architektoniczny. Mają kształt kwadratów, na przykład o bokach 60 x 60, 75 x 75, 80 x 80 cm lub prostokątów o wymiarach 40 x 40, 40 x 120, 60 x 120 cm. Są oferowane w dwóch grubościach – 2 cm (wytrzymują nacisk do 1 tony, nadają się na nawierzchnie piesze) i 3 cm (wytrzymują nacisk do 3,5 tony, więc można nimi utwardzać podjazdy). Ze względu na mniejszy ciężar od płyt kamiennych i betonowych budowa nawierzchni wymaga mniej wysiłku, a rektyfikowane krawędzie umożliwiają ich układanie na styk.
C). Kamienia – najwięcej jest płyt z granitu, ich wielkość to nawet 120 x 60 cm, grubość waha się od 4 do 14 cm. Te najcieńsze przeznaczone są na nawierzchnie piesze, na podjazdy dla samochodów osobowych powinny mieć 8 cm. Na rynku dostępne są również płyty z piaskowca i dolomitu przeznaczone do budowy ścieżek. Nierzadko płyty są płomieniowane, piaskowane lub szlifowane. Taka obróbka sprawia, że ich powierzchnia nie jest śliska.